Monday, April 7, 2008

OPETUS + PODCAST

Tutustuin äskettäin uusvanhaan tuttavuuteen podcast-lähetyksiin ja niiden tilaamiseen omalle tietokoneelle. Jos olet käyttänyt aiemmin Google-Readerin kaltaisia sovelluksia, osaat käyttää myös podcast vastaavia (lisätietoa). Nykykiireen keskellä aika on rahaa ja sitä voi säästää nimenomaan uusien sovellusten avulla.

Mitkä ovat suurimmat haasteet uuden tekniikan hyödyntämiselle opetuksessa ja oppimisessa? On olemassa ongelmia ja haasteita. Itse näen edessäni enimmäkseen haasteita.

ONGELMA 1
vähän koneita luokassa

HAASTE 1
eriyttäminen – tehtävärastit
-ryhmä1 – kappaleen työstäminen
-ryhmä2 – kappaleen sisältötehtäviä
-ryhmä3 – sanastotehtävän laatiminen muulle luokalle
-ryhmä4 – tietokoneilla
-ryhmä5 – ääntämisharjoittelua oman kännykän avulla tai parityönä

ONGELMA 2
tvt-luokka varattu

HAASTE 2
oppilaiden oman tekniikan hyödyntäminen

ONGELMA 3
puuttelliset tiedot ja taidot

HAASTE 3
oppilas asiantuntijana ja opettajan apuna oma kouluttautuminen

ONGELMA 4
ajan puuttuminen

HAASTE 4
kokeiluista käytänteiksi ja rutiineiksi


Kirjakustantajat (Otava Wsoy) ovat vastanneet nykyajan haasteisiin mukavalla tavalla laatimalla verkkoharjoituksia oppikirjojensa tueksi. Tämä ajattelutapa on mielestäni juuri se oikea. Verkkomateriaalin ei ole tarkoitus olla kirja eikä uusien oppimisympäristöjen perinteinen luokkatila. Uusien elementtien tarkoituksena on mielestäni tukea ja monipuolistaa oppimista ja opetusta.

Kehittelen parhaillaan ajatusta siitä kuinka markkinoin uusimman kuningasajatukseni podcastit oppilailleni. Markkinointityö on osa tehtävää ja se on varminta aloittaa uusien oppilasryhmien kanssa. ”Vanha koira ei opi uusia temppuja” sanontaa voi soveltaa ohjenuoraksi omalle toiminnalle. Koiralla tarkoitan tässä yhteydessä lähinnä opettajaa itseään.

Viime viikolla sain osan oppilaistani tajuamaan, että kirjan kappaleiden lataaminen omille mp3-soittimille on hyödyksi nimenomaan heille itselleen. He voivat kuunnella kokeisiin valmistautuessaan koealueen kappaleita passiivisesti omien arjen askareiden lomassa, esimerkiksi lenkillä, koulutiellä tai vaikkapa harrastuksissa. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: sanaston passiivinen puoli hallinnassa ilman pitkää istumista koulupöydän ääressä. Toki oppijat ovat taustoiltaan ja tyyleiltään hyvin erinlaisia. Osalle tämä sopii osalle ei.

Seuraavassa muutama löytämäni aarre teille muillekin:

PODCAST JA VIERAAT KIELET
POD ENGLISH
DEUTSCHE WELLE